Hogyan lesz Zuglónak 2016-os költségvetése?

Előző posztomban leírtam, hogy az LMP milyen elképzelések mentén tartja elfogadhatónak a költségvetést.   Ez alapján készítettem egy 17 pontos költségvetés rendeletmódosító csomagot, két SZMSZ módosítást és két a költségvetés végrehajtásához kapcsolódó határozati javaslat csomagot. A múlt szerdai képviselő-testületi ülésen a költségvetés rendelet tervezetet módosító csomagot a polgármester el is fogadta és „beemelte” az általa javasolt költségvetés tervezetbe. 

p1030393.JPG

Ez abból a szempontból nem nagy meglepetés, hogy az LMP és PM gazdasági –szociális és egyéb programjai között elég erős átfedés van, valamint az én szavazatom is jól jöhet a költségvetés elfogadásához. Tavaly novemberben már lehetett látni, hogy valami készül, a költségvetési koncepciók benyújtása, az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet elfogadása már sejtette, hogy idén más forgatókönyv szerint fog zajlani a költségvetés elfogadása. Alapvetően az történt, hogy a jegyző élt törvény által biztosított jogával és a polgármester támogatásával nem engedett közvetlen beleszólást a pártoknak a költségvetés tervezet elkészítésébe. Ennek én kifejezetten örültem, mert az elmúlt évben tapasztaltak szerint, kezdek arra a meggyőződésre jutni, hogy a kerület egész jól elműködne a Polgármesteri Hivatal gazdasági vezényletével, - ha nem próbálnák meg ezt egyes pártok és képviselők sajátos érdekek mentén felülírni, valamint a kerület cégei nem pártok "kis-királyságaként" működnének (ami ugyan teljesen szabályos lehet látszólag, de gazdasági értelemben szerintem káros).

Emiatt egész viharos viták voltak a bizottsági üléseken és a testületi ülésen is, a képviselő társaim azt sérelmezték leginkább, hogy nem lehettek ott az egyes önkormányzati intézmények költségvetésének megtervezésénél. Nekem viszont ez tetszett a legjobban. Az elég lehetetlen helyzetet tud teremteni, ha 22 képviselő és 20 intézményvezető egyszerre kezd akár igazolható, de önös érdekek mentén lobbizni, már a tervezésnél. Ilyen módon jóval kisebb az esély egy konszenzusos költségvetés elkészítésére. A törvény lehetőséget biztosít arra, hogy a hivatal által elkészített tervezetet módosítsák a képviselők, - szerintem itt bicsaklott meg kicsit a polgármester taktikája, erre azért látszólag nem volt sok idő, de a képviselők többsége nem is törte magát. A legbájosabb az volt, hogy a gazdaságilag megkérdőjelezhető tavalyi döntéseket csak részben építették be a költségvetésbe, ami ezeket a döntéseket egyrészt károsnak, másrészt megváltoztathatónak minősíti (ami szintén teljesen szabályos lehet), - ki is tört a patália.

Polgármesterünk amolyan zuglói Talleyrand módjára kezdte kijátszani a nagy frakciókat egymással szemben  (egyébként most már Karácsony Gergely is zuglói lett, a kerületbe költözött). Ebben kifejezetten támogatom, főképp, ha az én módosítóimat is támogatja. Az MSZP meg a Bourbonok módjára semmit sem felejtett és semmit sem tanult, ott folytatnák, ahol 2010-ben abba hagyták. A Fidesz viszont tanult, egész konstruktív ellenzékként kezd működni. A Jobbik csendben figyel, óvatosan számolgatja, hogyan járhat jól. A Civil Zuglónak jó kezdeményezései vannak, viszont a képviselőjük elég kreatívan értelmezi a gazdasági és diplomáciai szabályokat, ráadásul a tárgyalásokon valahogy mindig az jön ki, hogy a személyes anyagi vonzatú elképzelései is fontosak.

Úgy gondolom, hogy érdeke minden képviselőnek, hogy konszenzus legyen a költségvetés kapcsán, szerdán az is lesz jó eséllyel.

 Barta János