Csaba már itt, de Erzsébet még sehol...

tcs_furulya.jpgDecember 4-én volt ebben a ciklusban a második képviselő testületi ülés, legalább annyira érdekes volt a megtárgyalt napirend, mint azok a pontok, amelyeket végül is nem tárgyaltunk az előzetesen meghirdetettekhez képest. A képviselő testületi ülésre már nem jutott el az SZMSZ módosítás, az esetleges karácsonyi Erzsébet utalvány osztogatás, de a közbeszerzési szabályzat sem, ez elvérzett a polgármester és frakciója közötti egyeztetéseken, talán majd a következő ülésen tárgyaljuk. Amióta Tóth Csaba zuglói MSZP elnök és a kerület országgyűlési képviselője beköltözött a volt jegyzői irodába, már a hivatali dolgozóknak is egyértelmű lett, hogy ki fújja a passzát szelet. Számomra a legtanulságosabb az volt, hogy a polgármester által összehívott frakciók közötti egyeztetésen Hajdú alpolgármester és egyben MSZP frakcióvezető nagyon hiányolta párt elnökét, mintha dönteni se tudna nélküle…

A bizottsági üléseken és az előzetes egyeztetéseken már kirajzolódott, hogy mi várható. Meg kell hogy, jegyezzem a bizottsági üléseken mindenki szorgalmasan részt vett, kivéve Czeglédi és Várnai kollégát (akik igazoltan hiányoztak) illetve Hevér urat, aki egyszer csak negyedórát késett, - de ezzel nem volt gond, mert a bizottsági elnök frakció társa lévén türelemmel megvárta és megváratta a többi jelenlévővel. Szorgosan végig ültem az összes bizottsági ülést, voltak egész színvonalas viták is, annak ellentettjével együtt. A Fidesz frakció nem volt hajlandó szavazni az üléseken (kivétel a környezetvédelmi bizottság volt), mivel nem az SZMSZ-ben megállapított határidővel kapták meg a beterjesztéseket. Igazuk is van valahol, de a konstruktivitás jegyében és a kerület érdekében én nem osztottam ezt az álláspontot. Nem mintha a szavazati arányokon ez változtatott volna, hiszen igen stabil MSZP-s többség van az összes bizottságban, bár ehhez elég tömény bizottsági hely halmozás kellett a képviselőik részéről.

Csütörtökön reggel először a kerület cégeinek ügyvezetőit és felügyelő bizottságait szavaztuk meg, a képviselő testületi bizottságok kapcsán már megszokott, anyagilag igen nagyvonalú módon. Ezek a tiszteletdíjak és fizetések piaci alapon nézve nem magasak, de az átlagos jövedelmi viszonyokhoz, vagy a minimál nyugdíjhoz képest….a választók eddig nem azt tapasztalták, hogy a munkavégzés minősége – mennyisége – eredménye összhangban van ezekkel az összegekkel, majd kiderül a későbbiekben, hogy most mi lesz. Egyes képviselőknél a pozíció halmozás egész történelmi magasságokat ért el, de bizonyára nagyon lelkiismeretesen és színvonalasan fognak majd dolgozni, az alaposabb kritikával megvárom az üzleti terveket és a cégköltségvetések elkészítését, addig bizalmam töretlen. Nagyon úgy néz ki, hogy a Weinek korszakban már bebukott modell alakult ki újra az MSZP – Fidesz megegyezés kapcsán, azaz „tisztán MSZP-s és Fideszes” cégek lesznek. Az fel sem merült komolyan, hogy az ügyvezetői pozíciókat pályáztatni kellene, vagy netán ellenzéki többségű felügyelő bizottságok erősíthetnék a közbizalmat a helyi „fékek és ellensúlyok” kiépítésével, mikor ilyenekről beszélek, egész sajátos reakciókat kapok. Végig hallgattam ismét testközelből a balomon ülő Várnai kolléga jeremiádáját arról, hogy főképp ő és részben a Civil Zugló nem az általa megálmodott helyeket kapta. Persze részben igaza van, de nem értem, hogy miért számított másra? A „neki futásból fejjel megyek a falnak” nevezetű taktika erre vezet, noha az általam preferált, az LMP elveinek jobban megfelelő „kocogásból megyek fejjel a falnak” taktika is erre fog vezetni, úgyhogy végül is együtt érzek vele, meg is hívtam egy gulyáslevesre ebédszünetben. Az LMP a Városgazdálkodási Zrt.-ben és a Zuglói Filharmónia Non-profit Kft.-ben kért és kapott felügyelő bizottsági helyeket. Az összes zuglói önkormányzati cég elég feneketlen pénznyelő volt eddig, ez a kettő különösen, bízom benne, hogy ezen sikerül változtatni. Az előző ülésen elfogadott „átláthatósági rendelet” a cégekre is vonatkozik, alkalmazását mi is figyelemmel fogjuk kísérni, indításnak talán ez elég lesz.

A kormányhivatalnak is megfelelő módon, hatályon kívül helyeztük az építményadóról szóló rendeletet, majd elfogadtuk egyhangúan, hogy a kommunális adó visszatérítésére koncepciót dolgozunk majd ki. Attól tartok, hogy akár milyen megoldási javaslat lesz ezzel kapcsolatban, annak nem lesz jó vége pénzügyi értelemben. A kerület anyagi helyzetét és a készülődő országos költségvetést (amely derekasan érinti az önkormányzatokat is) nézve, nem vagyok optimista. Egyelőre a képviselő testület két kézzel szórja (főképp magára) a pénzt, az ezzel arányos bevételi forrásokat még nem látom. A kerületi vállalkozók kicsit fellélegezhetnek, az önkormányzati tulajdonú üzlethelyiségek és ingatlanok bérleti díja 2015-ben nem fog emelkedni. A későbbi napirendekben volt egy érdekesebb vita és szavazás, mikor konkrét üzlethelyiségek bérbeadásáról, valamint az eddigi bérleti szerződések meghosszabbításáról volt szó. A Fidesz frakció itt pályáztatni szeretett volna, hogy magasabb bérleti díj vagy netalán bérlő váltás legyen elérhető, - az MSZP frakció itt szünetet kért mielőtt a szavazáson letartózkodta volna a kezdeményezést. A Jobbik -Civil Zugló - LMP trió sem támogatta a javaslatot, így az nem át, kíváncsi vagyok, hogy mikor és milyen ügy kapcsán alakul majd ki hasonló szavazási helyzet.

Aki viszont önkormányzati lakásra vár, annak nincs jó hírem. A lakásgazdálkodási csoportvezető tájékoztatójából kiderült, hogy nem nagyon vannak üres lakások. Ami van, az többnyire kritikus állapotú vagy lakhatatlan. Az LMP szerint a lakhatás alapvető jog, de a jelenlegi törvények szerint viszont nem… Zugló pedig minden szempontból minimális számú önkormányzati lakással rendelkezik, - miközben az igénylők száma csak nő. Azon leszek, hogy a 2015. évi költségvetésben a lakások állagmegóvására is legyen forrás, illetve megalapozzunk egy önkormányzati bérlakás építő programot, a jelenlegi helyzet tarthatatlan. Rozgonyi képviselő javaslatára elfogadtunk egy rendeletmódosítást, miszerint a fogyatékkal élők egy kicsit kedvezőbben pályázhatnak önkormányzati lakásokra, - sajnos ehhez pályázat is kellene, meg lakás is, noha a kezdeményezés példás.

Az új városvezetés és szerintem is, a választások előtt a Hungast-Mecsek Kft.-vel kötött vállalkozási szerződés (iskolai étkeztetés, az eddig ott alkalmazásban álló konyhai dolgozók fenti cég által történő átvétele) hátrányos a kerületre, ezért annak felülvizsgálatát kezdeményeztük, – egy bizottság létrehozásával, amely megvizsgálja a szerződést és annak teljesülését. Mivel ez a szerződés egy közbeszerzési pályázatot követően jött létre, nagyon nehéz lesz bármin is változtatni. Eredetileg ezt a javaslatot Várnai képviselő nyújtotta be, de a Tulajdonosi és Közbeszerzési Bizottság alakította át reálisan tárgyalhatóvá.

Támogatóan véleményeztük a kerületi állami fenntartású általános iskolák felvételi körzeteinek módosítását. Ez már állami feladat, de továbbra sincs arra lehetőség, hogy a rendszer kiszűrje azokat, akik gyermekük Zuglóban történő beiskolázása miatt papíron zuglói állandó lakosok, valójában viszont nem. Ez az állapot igencsak a kerületiek hátrányára van, megzavarja a valós helyi létszám számításokat is.

Előre láthatóan december 17-én lesz a következő testületi ülés, előtte még biztos, hogy jelentkezni fogok. Mostanában a zuglói nyugdíjasoktól kapok maileket és telefonokat, hogy „miért vettük el” tőlük a karácsonyi Erzsébet utalványt, – erről külön fogok majd írni.